E-kormányzat az EU-ban
[e-közigazgatás] 2005 február 2. 10:42 Pánczél Gábor
(munkatársunktól)
Elkészült az Európai Bizottság megbízásából a Cap Gemini Ernst & Young által végzett időszakos felmérés negyedik része, mely az elektronikus közszolgáltatások megvalósítását hivatott vizsgálni Európa-szerte.
A felmérés a 15 tagországban, valamint Norvégiában, Svájcban, és Izlandon vizsgálja az on-line e-kormányzati szolgáltatások elérhetőségét mind az állampolgárok, mind a vállalkozások szintjén. A tanulmány célja az országok fejlődése közötti összehasonlítás lehetővé tétele, valamint a legjobb gyakorlatok egymással való megosztása. A 2003-ban már negyedízben végzett felmérés szerves része az eEurope programnak, mely az információs társadalom előnyeit hivatott az állampolgárokhoz eljuttatni. A vizsgálati szempontok az on-line interakció szintjére, és a szolgáltatások általános elérhetőségére terjedtek ki.
Az e-kormányzati szolgáltatások elfogadása ugyan folyamatos növekedést mutat az országokban, ám a fejlődés dinamikája lassulni látszik 2002 és 2003 között. Az on-line szolgáltatások "intelligenciája" 7 százalékponttal emelkedett, és jelenleg 67%-on áll - szemben a 2001-ről 2002-re produkált 15 százalékpontos emelkedéssel. A 2003-ban elért fejlődés olyan mértékű, mely lehetővé teszi az on-line tökéletesen és teljes körűen működő szolgáltatások számának vizsgálatát. Ennek megfelelően Európában a szolgáltatások 45%-a érhető el on-line. Ezen a téren Dánia, Ausztria, és Svédország vezetik a rangsort.
A felmérés eredményei szerint szinte valamennyi országban nagyobb fejlődés mutatkozott a vállalkozásoknak nyújtott szolgáltatások terén, melyek "intelligenciája" 79%-os, elérhetőségük alapján pedig 63%-ot értek el. A magánszemélyeknek nyújtott e-kormányzati szolgáltatások 58%-ot teljesítettek "intelligencia", míg 32%-ot az elérhetőség tekintetében. Mindkét szintre jellemző, hogy az adózást lehetővé tévő szolgáltatások fejlettebbek, mint azok, melyek során a kérelmező felé történő szolgáltatásnyújtás történik (például engedélyek kiadása).
A szóban forgó felmérés egyelőre az on-line elérhetőség szempontjából vizsgálódik, a későbbiekben azonban az eredményeket szélesebb körűen is elemezni kívánják. Ilyenek lehetnek a kapcsolódó szolgáltatások elérhetőségei, a csatornákat jellemző választék, valamint az e-kormányzat hatása. Az Európai Bizottság a jövőben is elő kívánja segíteni a kormányzati szolgáltatások teljes körű on-line hozzáférhetőségét, különösen az állampolgárokat érintő szinten - írja a Public Technology cikke.
Kapcsolódó cikkek
|