e-kereskedelem online
Kattintson a hirdetésre!

üzlet és gazdaság elektronfordultával

2017. september 25., monday 19:01

Címlap A világ legfrissebb e-business hírei angol nyelven Informatikai és internetes megoldások Pénzügyi szolgáltatások az interneten Termékek vagy szolgáltatások értékesítése az interneten E-business szakmai szótár
 

Szájpropaganda - áldás vagy átok?

[e-kereskedelem] 2005 november 25. 08:07 Szabó Gábor (munkatársunktól)

A szájpropaganda lényege az egyének közötti közvetlen kommunikáció, melynek tárgya valamely termék, szolgáltatás, esemény, vagy márka. A kapcsolat vagy hasonlóság révén kommunikáló felek legalább egyike általában személyes tapasztalattal is rendelkezik a szóban forgó termékről vagy szolgáltatásról.

A szájpropaganda sokat változott az utóbbi években. Míg nagyanyáink ifjúságának idején csak szűk körű hallgatósághoz juthattak el az építő vagy kevésbé építő kritikák, addig napjainkban az internet segítségével egyetlen fogyasztó is tíz-, vagy akár százezres nagyságrendű "tömeghez" szólhat. Az elégedetlen vásárlónak módjában (és szándékában is) áll a neten képet közölni egy hibás termékről, blogban közreadni tapasztalatát, vagy egy on-line közösség előtt hangoztatni véleményét. Ez persze lehet áldás, ám az ügyfélszolgálatot és visszacsatolást elhanyagoló vállalkozások számára inkább átkot jelent.

A marketinges szakembereknek annyit minimum érdemes ismernie, milyen hírek terjednek szájpropaganda útján a cég termékeivel vagy szolgáltatásaival kapcsolatban. Sokan azonban igyekeznek ennél többet is elérni: befolyásolni a szájpropaganda tartalmát. Ehhez elsőként azt határozzák meg, hol zajlik a legélénkebb párbeszéd, majd a közösség "véleményvezérével" építik ki a kapcsolatot. Jonathan Carson, a szájpropaganda-kutató és tervező BuzzMetric vezérigazgatója szerint a véleményvezérek sok szempontból az újságírók új fajtájának tekinthetők, ezért megközelítésükkel is igen óvatosan kell bánni.

Néhány hónapja például az derült ki egy cégről, hogy központjába fiatalokat hívott meg, ahol "kitanították" őket legújabb üdítőitalukról, majd fizetség ellenében pozitív szájpropagandát vártak tőlük. A botrány akkor pattant ki, mikor a cég megkérte a fiatalokat annak elhallgatására, hogy külön e célból toborozták őket. Az ilyen "csalikat" az különbözteti meg a valódi véleményvezérektől, hogy utóbbiak nem a pénzt, hanem a sajtónál és fogyasztóknál is hamarabb megkapott információkat tekintik ösztönzésnek.

Néhány cég külön alkalmazottakat fizet azért, hogy pozitív véleményt hangoztassanak termékükről on-line. Ez ideig-óráig hatékony lehet, ám ha egyre több vállalat folyamodik a trükkhöz, a felhasználók elfordulnak a reklámblokkokhoz hasonlító fórumoktól - mindenki kárára. A szájpropaganda befolyásolásának vannak jó és rossz módszerei, a lényeg azonban a felelősségteljes hozzáállás. Bárhogyan is kezdünk hozzá, fontos tisztában lenni ténykedésünk hatásaival, hiszen a vaktában kommunikált üzenet az elhajított "nehéz kőhöz" hasonlít, mely "ki tudja hol áll meg" - írja az iMediaConnection cikke.

Kapcsolódó cikkek

  nyomtatóbarát verzió

  küldje el e-mailben ismerősének




Index

LLP Budapest

Media Storm


Copyright (C) 2001-2008. e-media.hu Internet Média Szolgáltató Kft. Minden jog fenntartva a honlap teljes terjedelmére.